Begrijpend lezen
Bij begrijpend lezen is het belangrijk dat uw kind weet wat hij/zij leest. Bij begrijpend lezen gaat het erom dat de inhoud van de tekst verbonden wordt met de (voor)kennis. Hoe groter deze voorkennis is, hoe beter de betekenis van de tekst begrepen kan worden. Woordenschat is ook een onderdeel van begrijpend lezen. Begrijpend leesproblemen kunnen leiden tot rekenproblemen bij de zogenaamde verhaaltjessommen. Het grootste probleem bij begrijpend leesproblemen is echter dat dit de kan leiden tot verminderde leesmotivatie. Wanneer er minder gelezen wordt, ontstaat een negatieve spiraal. Daarom ook is het bevorderen van leesmotivatie bij Atot10 remedial teaching een belangrijk onderdeel van de begeleiding.
Bij Atot10 remedial teaching oefenen we verschillende aspecten zoals het voortdurend oefenen op het letterlijke en figuurlijke begrip van wat in de tekst staat, het kunnen vinden van de belangrijkste informatie over de hoofdgedachte en thema, de inhoud van de tekst kunnen voorspellen; conclusies kunnen trekken, de informatie uit teksten kunnen samenvatten en verschillende tekst-soorten kunnen onderscheiden.samenvatten en het gebruiken van kernwoorden kan voor een beter overzicht van de tekst zorgen.
Om een tekst te kunnen begrijpen wordt het tekstbegrip onderverdeeld in 3 niveaus:
Microniveau; wat is de betekenis van een woord, hoe groot is je woordkennis;
Mesoniveau; hoe is het inzicht van de opbouw en structuur van de tekst;
Macroniveau; wat is de hoofdgedachte van de tekst, wat zijn de grote lijnen van het verhaal.
Bij Atot10 remedial teaching kijken we aan welk onderdeel met uw kind moet worden gewerkt. Dat doen we door het analyseren van een leestoets. Elke begeleiding is bij Atot10 remedial teaching, een op maat afgestemde individuele begeleiding.