Spelling
Spelling bestaat uit het afspraken die wij hebben gemaakt over hoe we woorden schrijven. Bij spelling wordt onderscheid gemaakt tussen aanvankelijk en voortgezet spellen. Bij het aanvankelijk spellen gaat het om het juist spellen van klankzuivere eenlettergrepige woorden. Bij voortgezet spellen gaat het om meerlettergrepige en niet klankzuivere woorden.
Wanneer het schrijven in groep 4 belangrijker wordt krijgen leerlingen die moeite hebben met spelling krijgen daar meer last van bijvoorbeeld het maken van een verhaal. Spellen is ingewikkelder dan lezen. Bij spellen moeten de leerlingen namelijk zelf de letters bedenken, In ons systeem zijn er voor bepaalde klanken meerdere mogelijkheden. Een a is niet meer zomaar een a maar kan ook lang uitgesproken worden wanneer er een andere regel toegepast wordt. En ook de g kan op twee manieren geschreven worden. Welke keuze je maakt hangt af van de gemaakte afspraak. Bij het lezen is die keuze al gemaakt.
Bij werkwoordspelling gelden weer andere regels. Ook hierbij hebben wij onze eigen effectieve aanpak. Bij het maken van opdrachten wordt gebruik gemaakt van diverse methodes, maar de opdrachten worden geselecteerd op onze aanpak.
Bij spelling maken wij gebruik van de methode “Het gekleurde woordspoor”. Momenteel wordt deze geheel herschreven en is ook Mayke een van de auteurs.
Het gekleurde woordspoor is een doeltreffende taalpsychologische, cognitieve, linguïstische, visuele en motorische methode. De methode baseert zich op het maken van associaties tussen auditieve spellinginstructies van de structuren van woorden en koppelt daaraan visuele gekleurde informatie.
Het is een cognitieve methode omdat de leerling leert een woord als een logische puzzel van klanken en regels te zien die opgelost kan worden. De regels en afspraken worden gevisualiseerd en extra benadrukt door het gebruik maken van kleuren.
De methode “het gekleurde woordspoor” maakt effectief gebruik van meerdere inputmogelijkheden.