Kenmerken van dyscalculie
Een kind met dyscalculie:
- Blijft langer op vingers tellen.
- Gebruikt simpele rekenprocedures.
- Heeft moeite met clusters van 5, 10, 100, 1000 etc.
- Maakt veel fouten bij een stapsgewijze aanpak.
- Moet steeds opnieuw bedenken welke stappen genomen moeten worden.
- Heeft moeite of kan geen gebruik maken van eerder opgedane kennis.
- Heeft problemen met de plaats van getallen.
- Maakt veel fouten bij het schrijven van getallen zoals 37-73.
De volgende kernmerken hebben niet specifiek met rekenen te maken:
- Traag of trager tempo.
- Impulsieve aanpak.
- Moeite met korte-termijngeheugen.
- Niet weten wat te doen na een instructie.
- Niet weten wat te moeten doen na het lezen van een opdracht.
- Minder flexibiliteit bij het overschakelen van het ene naar het andere niveau.
- Moeite met het zelf controleren van het werk.
- Moeite met reflecteren op het eigen werk.
- Faalangst.
Bekijk de film Proef op de som - studeren met dyscalculie van Artevelde Hogeschool in België om een indruk te krijgen wat het betekend om dyscalculie te hebben.
Dyscalculie
Dyscalculie betekent letterlijk "niet kunnen berekenen".
Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en ruimte(lijk) inzicht en is nauw verwant aan dyslexie. De rekenproblemen zijn bij dyscalculie hardnekkig bij het aanleren en automatiseren van basisvaardigheden die nodig zijn bij rekenen en wiskunde. De problemen worden niet veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie of aan didactische verwaarlozing.
De vaardigheden die nodig zijn bij het rekenen doen op verschillende delen van onze hersenen een beroep. Zo (moet een kind bij het lezen van een som) lees je een getal en moet je daar een woord aan verbinden, maar tegelijkertijd ook een bepaalde hoeveelheid. Bij rekenen zijn ook planningsvaardigheden nodig evenals vaardigheden om het rekenkundige probleem op te lossen. Deze processen spelen zich af in het hersengebied voor in het hoofd. Rekenen is dus een complexe vaardigheid.
Moeite met rekenen wil niet zeggen dat er sprake is van dyscalculie. Rekenproblemen horen bij het leren rekenen. Bij toenemend inzicht verdwijnen deze rekenproblemen. Veel rekenproblemen zijn goed te begeleiden. Veel leerlingen hebben rekenproblemen. Dyscalculie is een stoornis, een handicap. Om deze reden wordt ook deze term niet snel in de mond genomen. Uit onderzoek is gebleken dat een beperkte groep dyscalculie heeft.