Atot10

Remedial teaching

Jamara Rekenen, een andere aanpak

Jamara is een rekenaanpak om kinderen alsnog, opnieuw of beter te leren rekenen. Kinderen die op school vastlopen met rekenen en waar school eigenlijk de hoop al heeft opgegeven zijn gebaat bij Jamara. Deze unieke aanpak is ook uitermate geschikt voor beelddenkers.
Jamararekenen is ontwikkeld door Will Missot van het CNLS.

Om te kunnen rekenen moet je de volgende onderdelen van rekenen onder de knie hebben:

  • Hoeveelheids- en getalbegrip 
  • Getalstructuur 
  • Automatiseringsvaardigheden 

Deze onderdelen worden dan ook als eerste aangepakt bij JAMARA.

Bij JAMARA wordt er uitgegaan van de volgende punten:

  • Een eenduidige strategie, onbeperkt toepasbaar bij elke getalgrootte. 
  • Zo concreet en dicht mogelijk bij het kind starten via motorische en tactiele activiteit het leervermogen activeren 
  • Zo min mogelijk handelingen hoeven te verrichten 
  • Zo min mogelijke talige rekenactiviteit 
  • De koppeling tussen hoeveelheidsbegrip en getalbegrip aanbrengen 
  • Inzicht in getalstructuur aanbrengen 
  • Op de juiste wijze leren automatiseren 
  • Trainen van het werkgeheugen 


De eerste sessie is een "onderzoeksessie" . Hierin wordt er naar verschillende onderdelen gekeken die eventuele leerproblemen in de weg zouden kunnen zitten:
Na de testjes volgen:

  • Bespreken uitkomsten 
  • Bespreken doelen 
  • Opstellen handelingsplan 


Jamara leert het kind de juiste denkstrategie aan om tot automatiseren te kunnen komen. Het gaat er niet alleen om WAT er gedacht wordt, maar bij automatiseringstaken vooral HOE er gedacht wordt. Rekenzwakke kinderen doen dit vrijwel altijd op een verkeerde manier. Jamara pakt dit denkproces aan. Tijdens het oefenen worden er zgn. ankers aangebracht, waarop het kind kan terugvallen. Dit zijn de steunpunten binnen de rekenhandelingen waarmee het kind niet meer verdwaalt of de kluts kwijt raakt.

Per sessie wordt er dan ook gekeken of uw kind toe is aan een volgend niveau. Atot10 remedial teaching biedt JAMARA integraal aan bij die leerlingen die aangemeld zijn voor remediale begeleiding en waarbij gebleken is dat deze aanpak voor hun zou kunnen werken.

Is het een geisoleerd probleem en wordt er thuis dagelijks intensief geoefend dan kan de JAMARA begeleiding anders ingezet worden. Dan komt een kind met de ouder 1 keer in de 3 tot 4 weken terug om te laten zien wat hij/zij kan. Bij de terugkomstafspraak wordt gekeken of er op een volgend niveau verder geoefend kan worden. Zoals gezegd werkt deze aanpak alleen wanneer u thuis oefent. Dit duurt tussen de 5 en de 10 minuten per keer. Voor een optimaal resultaat kunt u het Jamaracomputerprogramma (Windows) aanschaffen. U krijgt hiervoor van mij een code zodat het tegen gereduceerd tarief besteld kan worden bij CNLS

Atot10 Centrum voor leerbegeleiding

Atot10 remedial teaching biedt hulp en begeleiding aan leerlingen die moeite hebben met lezen, rekenen, taal, leren leren, CITO toetsen, faalangst, motivatieproblemen, gedragsproblemen, etc.

 

 

Over Atot10 

Onze VISIE, onze PASSIE

Atot10-zine

Hoe werken wij? 

Pedagogisch Didactisch Onderzoek

Alles over lezen

Atot10 remedial teaching biedt hulp bij allerlei vormen van leesproblemen. Wij ondersteunen kinderen bij leren lezen, technisch lezen, tempoversnelling, begrijpend lezen.

 


Leesproblemen
Sleeplezen

Leesdozen
Begrijpend lezen

Alles over Dyslexie

Heeft mijn kind dyslexie? Wat houd dyslexie precies in? Hoe kan dit worden vastgesteld bij mijn kind? Alle antwoorden op deze en andere vragen kunt u in dit blok vinden.  

 

 

Wat is dyslexie?

Onze begeleiding

Vergoede zorg dyslexie

Remedial teaching

Remedial teaching (rt) is het Engels voor herstellend leren. Rt wordt gegeven aan die leerlingen die behoefte aan extra hulp en ondersteuning binnen het leren nodig hebben.  Rt hulp is afgestemd op de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling.

 

  

Atot10 remedial teaching
Wat is remedial teaching?
Wat is een remedial teacher (rt’er) ?

Hoe werken wij? 

Alles over rekenen

Atot10 remedial teaching biedt hulp bij allerlei vormen van rekenproblemen. Wij ondersteunen kinderen bij .... 

 

 

 

 

 

Rekenen

Rekentoets

Jamara Rekenen, een andere aanpak

Rekenbegeleiding bij Atot10 

Alles over Dyscalculie

Zijn rekenproblemen een teken van dyscalculie? En hoe komt u erachter of dit hetgeen is wat de problemen bij uw kind veroorzaakt? 

 

 

 

 

 

Dyscalculie

Kenmerken van dyscalculie

Extra trainingen

Atot10 biedt verschillende trainingen aan om stress af te nemen en het zelfvertrouwen te vergroten.

 

 

 

 

 

 

 

 

CITO EINDTOETS begeleiding

Brugklastraining

STERKer STAAN Faalangsttraining

Alles over spelling

Heeft uw kind extra begeleiding nodig op het gebied van spelling? Door de aanpak van Atot10 leren leerlingen vooral die spellingvaardigheden die nodig zijn voor de lange termijn!

 

 

 

 

 

 

Spelling